יבוא מסחרי מסין – המדריך המלא

סין הפכה בעשורים האחרונים לאחת ממדינות הייצור הגדולות והמובילות בעולם. ישראלים רבים מעוניינים לייבא מהמדינה מגוון פריטים, מוצרים וחומרי גלם וגמר. יבוא מסחרי מסין מיועד לכל מי שמעוניין לייבא סחורה לישראל כדי למכור אותה בשווקים השונים, תהליך היבוא כרוך במספר שלבים עליהם נפרט במדריך זה.

מידע כללי על היקפי הסחר בין סין לישראל

היקף הסחר בין סין לישראל בשנת 2017 עמד על 9.8 מיליארד דולר, זהו גידול של כ-6% בהיקפי הסחר בין המדינות. לאחר 25 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסין, קשרי המסחר בין המדינות הולכים ומתהדקים, ושיעור היבוא מהענק הסיני לישראל הולך וגדל במהירות ובאופן קבוע.

בעבר הלא רחוק נאלצו יבואנים ישראלים לעבוד מול גורמים ממשלתיים שניהלו את הסחר הבינלאומי ושלטו במפעלים ובכלכלה הסינית. לאחר שורה ארוכה של רפורמות כלכליות בסין הופרטו מפעלים רבים והסקטור העסקי נשלט כיום בידי יזמים סיניים מקומיים. בשנת 2001 הצטרפה סין לארגון הסחר הבינלאומי לכן קל יותר לייבא מהמדינה, וניתן לראות כיצד לאורך השנים היקפי הסחר בין שתי המדינות גדלו באופן מהיר.

התפתחות הסחר הבינלאומי בסין

סין מדורגת כיום כיבואנית השלישית בגודלה בעולם וכיצואנית המובילה בין כל המדינות. בשנות ה-90 החליטה ממשלת סין להרחיב את פעילותה בסחר הבינלאומי, היצוא מהמדינה הלך וגדל במהירות, לצד עלייה ניכרת בהיקפי היבוא לסין. לאחר שורת הפרטות בכל ענפי התעשייה, הכלכלה הסינית חוותה צמיחה מהירה והיקפי היצוא הלכו וגברו עם השנים. בשנת 2016 הסחר הבינלאומי הסיני הגיע ל3.526 טריליון דולר, כאשר היקף הסחר בין ישראל וסין צומח גם הוא במהירות מרשימה מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

כדאי לדעת כי בשנת 1992 היקף הסחר מסין לישראל עמד על 54 מיליון דולר, וכאמור בשנת 2016 הוא הגיע לשיא של 9.8 מיליארד דולר. ענפי הייבוא העיקריים מסין לישראל הם מכונות, ציוד חשמלי, טקסטיל, פלסטיקה וגומי, כלי רכב ותעופה.

נתונים כלליים על היקפי היבוא המסחרי מסין לישראל:

על פי נתוני לשכת המסחר ישראל אסיה, היקפי הסחר בין המדינות הולכים וגדלים במהירות. המחירים הזולים והמגוון העצום של המוצרים והפריטים, כל אלו ועוד הפכו את היבוא מסין למשתלם ולרווחי עבור יבואנים ותעשיינים. היבוא מהענק הסיני לישראל מתמקד בתחומים ובענפים הבאים:

  • מכונות וציוד חשמלי – 28% מסך הייבוא.
  • טקסטיל – 17%.
  • מתכות פשוטות – 10%.
  • כימיקלים שונים לתעשייה – 9%.
  • פלסטיקה וגומי – 6%.

בשנים האחרונות חל גידול ביבוא מסין גם בענפים כגון רהיטים, ציוד מחשבים ותקשורת, כלי רכב וחלפים לרכבים, מוצרים מפלדה וברזל ועוד.

ראוי לציין כי בעבר הלא רחוק חלו מגבלות שונות על היבוא מסין לישראל, אך כיום קל יותר לייבא מסין מגוון מוצרים לאחר הסרת חסמים ומגבלות. בין המוצרים שניתן לייבא מסין ניתן למצוא מכשירי ואביזרי טלפונים סלולריים, מוצרים לגינה, מוצרי קוסמטיקה, תיקים, מוצרי טקסטיל שונים, כלי עבודה, ציוד למרפאות שיניים, יבוא מוצרי פרסום, מבחר מוצרים לבית (כלי אוכל, כלי בישול, מוצרי חשמל ביתיים וכדומה), מוצרים אלקטרוניים, מוצרי פלסטיק וגומי ועוד.

ההבדל בין יבוא אישי ליבוא מסחרי

ההבדל בין יבוא מסין – אישי ומסחרי, הוא דק ולעתים מבלבל. לאור היקפי הסחר בין סין לישראל ההולכים וגדלים מדי שנה, פרסמה רשות המכס בשנת 2011 הנחיה המסייעת להבחין בין יבוא אישי למסחרי. חשוב לציין כי יבוא מסחרי, בשונה מיבוא אישי, כפוף להסכמים, רגולציות ומגבלות שונות עליהן החליטו רשויות המדינה. יבוא מסחרי מחייב להגיש אישורי יבוא או להשיג רישיון יבוא מתאים, ולרוב יש לקבל אישור על הפריטים המיובאים מסין ממכון התקנים ויש עוד מגבלות רבות שונות.

יבוא מסין – 6 שלבים עיקריים

אם ברצונכם לייבא באופן מסחרי מוצרים שונים מסין, עליכם לעבור 6 שלבים שכל יבואן חייב לעבור בדרך ליבוא סחורה מסין.

שלב 1 – איתור מוצרים וספקים בסין

בשלב זה היבואן בוחן את כדאיות היבוא של מוצר מסוים מסין, עליו לאתר מוצר שכדאי ומשתלם לייבא, וכמו כן עליו לבדוק האם יש ביקוש בישראל למוצר, האם יש יבואנים אחרים ומהו פוטנציאל המכירות והרווחים.

לאחר בחירת המוצר יש לאתר ספק אמין בסין, הספק יכול להיות יצרן (מפעל) או משווק אמין. הדרך הבטוחה לאתר יצרנים איכותיים ואמינים בסין היא בעזרת חברה מקצועית המקשרת בין יבואנים מישראל ליצרנים ולמשווקים אמינים ואיכותיים בסין.

שלב 2 – הזמנה ובדיקת דוגמאות של המוצר

זהו שלב קריטי, חובה להזמין מספר דוגמאות של המוצר אותו מעוניינים לייבא מיצרנים שונים בסין. לאחר בדיקת הדוגמאות היבואן יכול לבחור בספק המתאים עבורו ביותר, הן מבחינת איכות המוצר והן מבחינת שירות ומחיר. בשלב זה כדאי לברר מול הספק מהו פרט המכס לסיווג הסחורה (קוד מכס בינלאומי בין 8 ספרות).

שלב 3 – עלויות מכס, מס קנייה וכדומה

כל יבואן מעוניין למקסם את רווחיו, אך כדי לקבוע את מחיר המוצר לצרכן בישראל, עליו לבדוק מהן עלויות המכס, מס קנייה ועלויות נלוות נוספות הקשורות ליבוא מסין, לרבות עלויות שינוע מהמפעל בסין עד למחסן הלוגיסטי של היבואן. בשלב זה חשוב לברר איזה אישורים נדרשים כדי לייבא את הסחורה באופן מסחרי.

שלב 4 – מו"מ והזמנה ראשונה

לאחר בירור כל העלויות ובדיקת ההיתרים והאישורים הנדרשים עבור יבוא מסחרי מסין של המוצר, ולאחר בחירת ספק סיני, כעת יש לנהל מו"מ יעיל ואפקטיבי מול היצרן, עדיף בעזרת צוות מקצועי של חברה המתמחה ביבוא מסין. מטרת המו"מ היא לשפר תנאים, להוזיל עלויות ולקבוע תנאי תשלום. לרוב, יש להעביר כסף לספק הסיני מיד לאחר ביצוע ההזמנה, בשלב זה כדאי לדרוש מהספק הסיני לשלוח הצעת מחיר לשינוע הסחורה עד לנמל ועד לישראל.

לאחר התשלום עבור הסחורה, ובמידת הצורך גם עבור ההובלה לישראל על ידי הספק, היצרן מתחיל במלאכתו. חשוב לבקר במפעל במהלך הייצור כדי לבדוק כי היצרן מבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר וכי אין תקלות או בעיות באיכות ובנראות המוצר.

שלב 5 – עמילות מכס

כדי לשחרר את הסחורה מהמכס בישראל היבואן חייב לקבל מהספק הסיני תעודת מקור, חשבון מכר, שטר מטען ומפרט אריזה. את המסמכים יש לקבל לפני הגעת המשלוח לישראל, אחרת היבואן עלול לשלם הרבה כסף בגין אחסון הסחורה בנמל עד לשחרורה.

עם הגעת הסחורה לנמל בישראל היבואן מקבל דיווח מחברת התעופה או הספנות, בהתאם לסוג המשלוח שבחר (ימי או אווירי). בשלב זה עמיל המכס מתחיל בעבודתו, עליו לקבל ייפוי כוח מהיבואן ואת כל המסמכים הרלוונטיים לשחרור הסחורה. עמיל מכס מטפל בין השאר בגובה התשלום שהיבואן נדרש להעביר לרשויות המס ובשחרור הסחורה מהנמל. יש לדאוג לחברת הובלה אמינה כדי להוביל את הסחורה מהנמל למחסן של היבואן.

איך לבחור חברה המתמחה בייצור ויבוא מסין?

בעת בחירת חברה לייעוץ ולייצור ויבוא מסין כדאי להקפיד על הפרמטרים הבאים:

  • חברה בעלת נציגות בישראל ובסין.
  • משרד הממוקם בגוואנגזו ובאזורי תעשייה גדולים נוספים.
    צוות המונה מהנדסים, מנהלים ועובדים מקצועיים ובעלי ניסיון עשיר בתחום.
  • מנהלים ישראלים או מערביים במשרדי החברה לתקשורת קלה ונוחה יותר.
  • צוות מקומי מוכשר ויצירתי המסייע ליבואן לאתר יצרנים, לפקח על שלבי הייצור, לדאוג לשילוח ולנהל מו"מ פרודוקטיבי מול יצרנים ומשווקים בסין.
  • חברה המציעה ליווי אישי בעת מסע הרכש בסין, כולל ביקור בתערוכות, במפעלים וכדומה.

כאשר מעוניינים לייבא מסין מומלץ לתכנן ביקור במדינה כדי לסייר במפעלים ולהשתתף בתערוכות רלוונטיות בהן ניתן להיפגש עם יצרנים מקומיים ומשווקים מנוסים. הביקור במפעלי ייצור בסין נחוץ עבור היבואן כדי לנהל מו"מ, לבצע בדיקות מקדימות וכדי להחליט מי מהמפעלים ייצר עבורו. במהלך הסיור במפעל ניתן להתרשם מאיכות הייצור, ממיומנות ומכישורי המנהלים והעובדים, לבדוק עמידה בתקנים המחייבים ולבחון את כושר הייצור.