יבוא מסין הפך להיות הדרך האולטימטיבית למקסם רווחים ממכירות, וזאת בזכות עלויות הייצור הנמוכות במדינה. למרות זאת, אם עושים בדיקה מספיק מעמיקה מגלים, שלפעמים היבוא מסין הוא דווקא הרבה יותר יקר מאשר יבוא ממדינה אחרת או שהוא לא כדאי בכלל. על מנת לבחון את הכדאיות הכלכלית של יבוא מסין כדאי לעשות בדיקה יסודית של מספר פרמטרים חשובים, ובדיוק לשם כך נועד המדריך הזה.

בדיקה מעמיקה – ערובה להצלחה

לכאורה, יבוא מסין נשמע כמו פתרון קל ופשוט עבור כל יזם שרוצה למכור כמעט כל מוצר. אחרי הכל, עלויות הייצור בסין הן נמוכות מאוד, אם יוצרים קשר עם ספק איכותי אפשר לקבל מוצר נהדר, ואז למכור אותו בארץ במחירים גבוהים יותר אשר יניבו רווחים – זה כל מה שנשאר. אבל, לא סתם כתבנו בתחילת המשפט את המילה "לכאורה". תהליך היבוא עלול להיות הרבה יותר יקר ממה שחושבים, וזאת בגלל הרבה מאוד גורמים:

  • עלויות מכס – יכול מאוד להיות שתעריף הייצור של מוצר מסוים הוא מאוד זול, אבל המכס שצריך לשלם עליו הוא גבוה מאוד. למעשה, עלויות המכס יכולות להיות גבוהות כל כך, עד שממש לא ישתלם להביא את המוצר. לכן, לפני שנכנסים לתהליך חשוב מאוד לבדוק את העלויות, ולא להסתמך רק על מחירי הייצור הנמוכים, גם אם הם נמוכים מאוד.
  • עלויות הובלה – ממש כמו עלויות המכס, הרבה פעמים גם עלויות ההובלה מייקרות מאוד את מחיר המוצר והופכות אותו ללא כדאי, גם כשעלויות הייצור נמוכות.
  • תחרות גבוהה – חשוב לזכור, שממש כמוכם יש הרבה מאוד יזמים אשר רוצים לנצל את עלויות הייצור הזולות בסין ולנסות לשווק מוצר דומה מאוד לשלכם. במקרה כזה על מנת למכור כנראה שתצטרכו להוריד מחירים, מה שיהפוך את היבוא ללא כדאי.
  • עלויות הובלה ואחסנה – קחו בחשבון, שאם אתם מייבאים מוצרים גדולים אתם צריכים שיהיה לכם מקום לאחסן אותם, ושהמקום יהיה מאובטח באמצעות מערכת אזעקה מתקדמת ו/או על ידי שומר שיימצא בשטח 24 שעות ביממה. שכירת מקום אחסנה, התקנת מערכות מיגון ותשלום לשומר הם דברים שעולים לא מעט כסף, מה שלפעמים מאוד מעיב על הרווחים שיוכל להרוויח העסק.

את כל השיקולים האלה חשוב מאוד לקחת בחשבון ולא להגיד "יהיה בסדר", כי הם בהחלט עלולים לגרום להפסדים גדולים של כסף.

בדיקת השיקולים באמצעות תוכנית עסקית

על מנת לבצע את הבדיקה הטובה ביותר של כל השיקולים האלה, כדאי מאוד לכתוב תוכנית עסקית מפורטת. התוכנית צריכה לכלול את כל הסעיפים הללו, תוך ציון של העלויות האמיתיות – בלי לייפות את הדברים. כתיבת תוכנית כזאת תאפשר לכם לראות מול העיניים מהם הרווחים והעלויות הצפויים לכם, ולהבין האם להיות יבואן מתחיל מסין זה אכן עבורכם הדבר המתאים.  

אם לקחתם את כל השיקולים הללו בחשבון ואתם בטוחים שיש לכם גב כלכלי שיוכל להתמודד איתם, התחילו ביבוא מסין רק אם אתם עונים על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

  • אתם אנשי שיווק ממולחים.
  • יש לכם רעיון ליבוא מוצר שאף אחד עוד לא יבא.
  • יהיה הרבה מאוד ביקוש למוצרים שתייבאו ושכמות המוצרים שתייבאו יימכרו בזמן סביר.
  • יש לכם מי שיקנה את המשלוח הראשון שיגיע באופן מיידי באופן מלא או לפחות בחלקו העיקרי.
  • הספק מאפשר לכם לרכוש כמויות קטנות לטובת מזעור הסיכונים.
  • במקרה שהמכירות לא מצליחות – אתם יכולים למכור את הסחורה שנשארה במחיר עלות ולא פחות.

לסיכום: כדאי לחשוב היטב לפני שמתחילים לייבא מוצרים מסין, ולעשות זאת רק אם אתם מודעים בצורה מוחלטת לכל הסיכונים. אם אתם מתכוונים לייבא מוצר שעוד לא קיים בארץ ושסקרים שעשיתם הוכיחו שיהיה לו ביקוש, או מוצר שיש לו ביקוש רב ואתם יכולים לייבא ולמכור בעלויות הרבה יותר נמוכות – סביר להניח שזה יהיה כדאי, אולם גם במקרים אלה חשוב להיות בטוחים שיש לכם גב כלכלי. על מנת לעשות את ההחלטה הנכונה כדאי להתייעץ עם מומחים בתחום – כמו למשל נציגים של חברות המתמחות בקישור בין יבואנים לספקים. בהצלחה!