הכל על יבוא מקביל

מהו יבוא מקביל ומה חשוב לדעת ולעשות לפני שמתחילים

מהו יבוא מקביל?

יבוא מקביל מתייחס למוצרים ממותגים שמיובאים לשוק ונמכרים בו ללא הסכמת הבעלים של המותג. יבוא זה נקרא גם יבוא אפור.

מדובר במוצרים שהם בעצם מוצרים "אמתיים" (להבדיל ממוצרים מזויפים), כי הם מיוצרים על ידי בעלי המותג או עבורם, או שהם נמכרים במסגרת רישיון שהתקבל מבעלי המותג. אפשרות אחרת היא שמוצרים אלה יוצרו או נארזו במיוחד לאזור שיפוט מסוים, ולאחר מכן הם מיובאים לאזור שיפוט שונה מזה שאליו התכוון בעל המותג.

היבוא המקביל מתרחש כשחברה מקבלת בלעדיות לשיווק מוצרים של יצרן מסוים, וחברה אחרת קונה במקביל מוצר זה ומפיצה אותו בשוק מבלי שקיבלה לכך את רשות היצרן.

חשוב לציין שמלבד מוצרים שנמצאים בפיקוח, החוק אינו אוסר על יבוא מקביל ובתי המשפט מעדיפים לא לאשר בלעדיות ליבואנים שדורשים זאת. כמובן שהסיבה לכך היא הרצון לעודד שוק פתוח לתחרות.

אמנם, רכישה מיבואן של יבוא מקביל יכולה לספק לצרכן מחירים נמוכים יותר, אבל אליה וקוץ בה. שירות התיקונים והתמיכה שמעניק היבוא המקביל לא תמיד שווה לשירותים שמציע היבואן הרשמי.

מהו קניין רוחני?

בגלל החוקים השונים שקשורים בשמירת זכויות הקניין הרוחני, כאשר מייבאים סחורות מחו"ל, (ובעיקר מסין, שהפכה להיות מקור פופולארי ליבוא מוצרים לישראל), מומלץ מאוד לקבל ייעוץ עסקי ואולי גם להניח לחברה מקצועית שמתמחה ביבוא מסין , לטפל עבורכם ביבוא. שירות שיכול לחסוך לכם כספים וכאבי לב כאחת.

קניין רוחני (IP-Intellectual Property) – עוסק בזכויות שקשורות למשאבים ולטובין שהם לא מוחשיים, ואשר נוצרו על ידי האדם. יש הסדרים משפטיים שקובעים את מושא הבעלות של כל אחד מנושאי הקניין הרוחני, את הזכויות, ההגנה על זכויות אלה, דרכי האכיפה וכדומה.

בעשורים האחרונים עובר תחום הקניין הרוחני תהליכי גלובליזציה והוא מושפע מהשינויים הטכנולוגיים שמאפיינים את תקופתנו.

מיצוי זכויות הקניין הרוחני מתייחס למידה שבה בעלי זכויות הקניין הרוחני יכולים לשלוט בהפצה של המוצרים הממותגים שלהם. לפי תפיסת המיצוי, ברגע שבעלי זכויות הקניין הרוחני מוכרים בתחום שיפוט מסוים מוצר שקשור לזכויות הקניין הרוחני שלהם, הם חייבים לאפשר מכירה חוזרת של מוצר זה באותו אזור שיפוט. זאת, משום שזכויות הקניין הרוחני שמכסות את המוצר כבר מוצו במכירה הראשונה.

ישנם שני סוגים של מיצוי: לאומי (או אזורי) ובינלאומי. הוויכוח לגבי מה עדיף, שנוי במחלוקת. לכן, חשוב לקבל בנושא זה ייעוץ עסקי מקצועי.

מיצוי לאומי (או אזורי)

חוקים אלה קובעים שסימן מסחרי שמוצה יכול להימכר שוב ברמה הלאומית או במקרה של האיחוד האירופאי, תחום האזור שממנו הגיעו המוצרים. חוק זה לא מאפשר מכירת סחורות מחוץ לאזורים אלה.

מיצוי בינלאומי

חוקים אלה מכובדים על ידי מדינות והם מאפשרים מכירה מחדש של מותגים שמוצו באזורים אחרים מחוץ למדינה.

צעדים חשובים לקראת יבוא מוצרים מסין

אם אתם לא מתמצאים בכל החוקים שקשורים ליבוא מקביל, כדאי מאוד לקבל ייעוץ עסקי ואפילו להיעזר בשירותי חברה שמתמחה ביבוא סחורות מסין. בכל מקרה, היבוא מסין מצריך נקיטה במספר צעדים חשובים, שבאופן כללי כוללים:

1. בחירת המוצר המיובא.

2. עריכת רשימת יצרנים או ספקים שיכולים לספק לכם את המוצר המבוקש.

3. יצירת קשר עם היצרנים ברשימה שלכם.

4. עריכת משא ומתן עם היצרן או הספק שעדיף עליכם.

5. איתור נקודות מכירה של המוצר שלכם בארץ.

6. עריכת הזמנה של המוצר מהספק בסין.

7. העברת הסחורה דרך המכס הישראלי ותשלום עבור המסים נדרשים.

חברת SW-Trade מתמחה ומספקת את כל פתרונות הייצור והיבוא מסין. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שלב בתהליך ובכל שאלה – צרו קשר!

ארגזי סחורה במשאית

מפעל ייצור בסין